zaterdag 18 augustus 2012

Laatste dagen en tips.


Heel vroeg gaat de wekker. We pakken de laatste spullen en vertrekken. Op de bergpas tussen Egilstaddir en Seydisfjördur komen we nog een laatste keer in de potdichte mist terecht. We komen helemaal niemand tegen en vragen ons bijna af of we wel op de goede dag naar de haven rijden.


Aangekomen in Seydisfjördur zien we dat heel veel reizigers daar hebben overnacht: er is een camping die vol staat en mensen hebben zelfs in geparkeerde auto’s geslapen. We zijn lekker op tijd, ruim voor de door de rederij voorgeschreven check in van drie uur voor vertrek, en sluiten aan achter een andere Nederlandse Land Rover. De auto’s moeten op aanwijzing van het personeel zo dicht achter elkaar worden gezet, dat de achterdeur niet meer open kan om koffie te zetten.





Ook hier worden we van elkaar gescheiden. Dat kan ook gewoon niet anders, omdat de auto’s in het ruim heel dicht naast elkaar moeten worden gezet, zodat alles mee kan. Aangekomen op de Norönna blijkt onze “buitenhut met beperkt uitzicht” op dek 8 vlak boven de brug te zijn, van waaruit we een schitterend uitzicht naar voren hebben. Het “beperkte uitzicht” bestaat uit een stukje dek van het voorschip, dat het plaatje eerder compleet maakt dan beperkt.





Eenmaal op volle zee krijgen we ’s avonds nog een prachtig cadeautje: vanuit onze hut zien we een paartje walvissen vlakbij het schip boven komen om adem te halen, allebei precies tegelijk. Wat een mooi moment.

In de buurt van de Shetland Eilanden krijgen we gezelschap van een aantal Jan van Genten: grote zeevogels, die er op wijzen dat er land in de buurt is. Jan van Genten hebben in de historie van de zeevaart een belangrijke betekenis. Vroeger dachten zeevaarders dat deze mystieke vogels hun schepen beschermden tegen de gevaren van de zee. Ondanks dat in vroeger tijden de meeste dieren als voedsel werden beschouwd, werden de Jan van Genten door zeelieden nooit lastig gevallen en diep gerespecteerd, laat staan opgegeten.

Tips

Voor degenen die ook eens zo’n reis willen maken, hierbij nog een paar tips uit onze ervaringen.

Campings

Aan boord van de Norönna kun je voor Eur. 99,00 een camping card aanschaffen, waarmee je op 44 verschillende campings in IJsland kunt kamperen. Je hoeft dan alleen nog de toeristenbelasting van 100 Kronen per plek (Eur. 0,67) aan de campingbeheerder te betalen. Je kunt de card zolang gebruiken als je wilt: hoe meer je kampeert, hoe goedkoper het wordt. Al deze campings hebben spoeltoiletten. Hoewel de card heel aantrekkelijk is, loop je wel het risico jezelf te beperken. In IJsland zijn ook veel andere campings, waar je nooit lang naar hoeft te zoeken. Er is overal wel plaats: reserveren kent men niet, je gaat gewoon ergens staan en er komt vanzelf iemand langs. Het is meestal wel een hele uitdaging om een vlak stukje te vinden.

Douchen

Op vrijwel alle campings is het naar Nederlandse begrippen niet al te best gesteld met douches. Als er al een is, dan is het er meestal ook maar één en staat er ’s ochtends al snel een rijtje voor. Een heel goed alternatief kan worden gevonden in de zwembaden (sundlaug), die je overal wel tegen komt. Hier kun je lekker douchen, in de hot tub zitten en genieten van de sauna. Een gewoon zwembad kost bijna niks aan entree. De bekende thermale baden zijn wel duur.

Bootreis

Het is een lange reis, maar wel aangenaam. Wij zouden een volgende keer zo weer kiezen voor een oversteek met de Norönna.

Bijzonderheden:
·         internet aan boord: aan boord is wifi, die echter niet werkt met een iPhone of IPad. Bovendien is de verbinding erg slecht. Er zijn twee draadloze routers, als je daar vlakbij gaat zitten, heb je wel wat beter bereik. De plaatsen van de routers zijn zonder meer beroerd gekozen: één boven de ballenbak en de ander in de Saga-lounge, die op de meest onmogelijke momenten dicht gaat. In de hutten is geen bereik. Het systeem werkt met een satellietverbinding en is daardoor erg duur.
·         tijdverschil: aan boord is er één uur tijdsverschil met West-Europa. Als je van tevoren maaltijden reserveert, is het wel handig om hiermee rekening te houden. De eerste keer gingen wij gevoelsmatig pas om 20.45 eten. Terug vanaf IJsland werkt het weer andersom, want IJsland heeft twee uur tijdsverschil met West-Europa.
·         aan boord gaan: alléén de bestuurder mag met de auto aan boord gaan. De overige passagiers moeten via de terminal lopend aan boord. Dit gaat heel eenvoudig en wijst zichzelf.
·         tax free: bij het aan boord gaan kun je stempels halen op de bonnen waarmee je de BTW kunt terug vragen van spullen die je in IJsland hebt gekocht. Die stempels heb je alleen nodig op bonnen waar de BTW hoger is dan 5000 Kronen. De douanier zit voor de loopbrug in de terminal. Zorg er dus voor dat degene die lopend aan boord gaat de bonnetjes meeneemt.
·         in de Sky bar op dek 8 kun je achter glas en onder heaters zitten. Bij mooi weer heerlijk op het dek op teakhouten dekstoelen in de zon. Goed boek mee en de tijd vliegt voorbij.

Auto

Het is niet nodig om met een 4x4 naar IJsland te reizen. De meeste bezienswaardigheden zijn vanaf de ringweg 1 prima te bereiken. Alle verharde wegen verkeren in prima conditie. Af en toe tref je een stukje onverharde weg in de hoofdroutes, die op zich ook prima te berijden is.

Ook voor de 4x4 rijders is er genoeg uitdaging, met name in het binnenland waar je een aantal routes kunt rijden die behoorlijke eisen aan je auto stellen en die maar een paar maanden per jaar open zijn. Deze routes staan op kaarten ook apart aangegeven.

Tussen de tankstations kunnen vaak grote afstanden zitten. Hou er dus rekening mee dat je de tank niet te ver leeg rijdt. Brandstof is duurder dan in Nederland, wij betaalden voor een liter diesel omgerekend Eur 1,86.

Betalen

Je kunt overal betalen met een bankpas of creditcard. IJslanders zijn gewend om ook de kleinste bedragen op die manier te betalen. Als je contant geld wilt opnemen moet je vaak wat langer zoeken, want dat kan alleen maar bij banken en niet ieder dorp heeft een bank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten