dinsdag 31 juli 2012

Onderweg.....

Duitsland met zijn Baustelllen, Denemarken met zijn slagregens. Het heeft ons niet kunnen weerhouden om toch de Smyril Line te bereiken. We hebben overnacht in een heel slecht hotel van een hotelier, die zijn toupet beter niet op zijn hoofd had kunnen zetten, maar als Swiffer door het hotel had kunnen halen.

Toch waren we blij met de hotelovernachting, die ons na een dag rijden nog even een paar uur rust gaf. De wekker ging alweer om 05.00 uur, want inchecken moest tenminste 2,5 uur voor vertrek. Toen we aan kwamen stond er al een indrukwekkende rij auto’s. Veel off road voertuigen en speciale campers, maar ook gewone personenauto’s. We zagen mooie aanpassingen aan auto’s. Voor ons stond een Landcruiser met ingebouwde rvs-keuken en slaapgelegenheid. Niet echt praktisch opgezet, want er werden voortdurend tassen en matrassen verplaatst. Achter ons stonden een paar mooie Defenders. Opvallend weinig Nederlanders.

Hier werden we gescheiden van elkaar, want alleen de bestuurder mag met de auto aan boord rijden. Alle anderen moeten via de terminal met de loopbrug. Hierdoor kon Monique wel een leuk filmpje maken van onze auto, die aan boord rijdt.

De boot is netjes. We hebben de mazzel dat we een vierpersoons hut hebben, dus geen stapelbed. De Norönna is een ferry zoals iedereen die wel kent, met restaurants, bars, tax free shops. Plaats voor ruim 1400 passagiers en veel auto’s en lading. Bijzonder aan het schip is, dat het de enige in zijn soort is, die speciaal ontworpen is om het hele jaar op de Noord Atlantische oceaan te varen, waar het enorm kan spoken.

We zijn langs een groot deel van de kust van Noorwegen gevaren en morgenochtend komen we aan op de Faeröer Eilanden voor een korte stop. We zijn voornamelijk aan het lezen en aan het luieren, veel meer mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. Dek 8 is zoals de plaatjes beloven: we hebben op teakhouten dekstoelen, beschut achter glas, heerlijk in het zonnetje gezeten.

dag 2:

We hebben vanochtend lekker in de zon gezeten, dit keer niet eens achter glas :)
Vanmiddag betrok het en bij windkracht heel veel voeren we naar de Faeröer eilanden , Tórshavn binnen. Prachtige maar zo op het eerste oog nogal onherbergzame eilanden.